onsdag 23 januari 2013

Måndag, tisdag och onsdag

Måndagen började vi med att prata om helgen. De elever som ville fick berätta om denna. Efter genomgång av dagen och veckan så hann vi inte med mer innan Maria kom in och hade lektion. De pratade om huden och eleverna fick en tankekarta som de skulle använda för att skriva egna meningar med.
På engelskan repeterade vi klädesplagg och de possessiva pronomen innan eleverna fick arbeta med workbook.
Vi läste tyst i cirka 20 minuter.
De hade idrott efter lunchrasten och det var redskapsgymnastik som stod på schemat.
När de kom tillbaka så gick vi igenom landskapen och sjöarna i Sverige. Vi såg på ett avsnitt av Geografens testamente.

Tisdagen började vi med att gå igenom dagen innan jag hade en genomgång om tabeller. Vi gjorde några uppgifter tillsammans innan klassen kom igång att arbeta själva.
Vi hade ett glostest och jag lyssnade på alla när de läste den text som de hade i läxa. Vi gick igenom de nya glosorna och lyssnade på den nya texten som vi översatte tillsammans. De skrev upp sina nya glosor innan de fick gå ut på rast. De får välja text ett eller två med respektive glosor och nu är det några elever som vill ha båda texter för att lära sig fler glosor och utmana sig själva.
På svenskan pratade vi först om olika familjeord och vad de betydde. Finns det andra ord för t ex en styvpappa. Sen gick jag igenom stavelser, vokaler och konsonanter. De fick en stencil där de skulle sätta ihop olika stavelser till ord. Det började lätt för att senare bli lite svårare.
Vi hade massage och det var pojkarnas tur att börja massera en flicka. Vi försöker para ihop eleverna så att man får en ny person att massera. Det är en skön stund där alla kan komma ner i varv och hämta ny kraft.
Det var flera frågor på hur de skulle göra läxan i svenska och jag gick igenom hur de skulle göra genom att visa det själv. Många frågor ställdes och de var osäkra, men jag framhöll att det är första gången vi gör detta så bara de kan presentera den så kommer det inte bli fel. De ska bara inte läsa innantill utan ta det som de tycker är viktigt i nyheten.
Vi hade en genomgång om de olika naturtyperna i Sverige och vilka naturtillgångar som finns på so. Vi pratade lite om stora företag och vad de exporterar och importerar. Vi såg ytterliggare ett avsnitt av Geografens testamente.

Onsdagen började med att repetera vokaler och konsonanter. De tyckte att det var för lätt, men det blev ändå något fel när vi gjorde det tillsammans. Det som är bra är att det är ok att säga fel, ingen säger något eller drar på munnen. De fortsatte med stencilen där de skulle sätta ihop stavelser till ord. När de blev klara med detta så var det tyst läsning som gällde.
På matten gick vi igenom två problem tillsammans och hur man kan gå tillväga när man räknar huvudräkning. De hade slöjd efter rasten.
Efter lunchrasten så arbetade några elever med skolarbete när de andra hade kör. Vi som var kvar i klassrummet förberedde för schacklektionen. Vi har börjat med en lista så att man får möta någon som är ungefär lika bra som en själv.

Imorgon är det dags för att åka till Big bowl och spela lite bowling så glöm inte matsäck.

Ynwa Joakim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar