Klassen hade skidskytte som uppvärmning och fotboll som huvudmoment på idrotten.
Efter rasten så hade vi hade en stund kvar innan vi skulle ta bussen till Staffanstorp. Vi sjöng för Elice eftersom det var hennes födelsedag.
Vi pratade om nästa vecka och då om fredagen när de får gå hem efter lunchen. Jag kommer vara hemma för att skriva omdömena så Helene Mars kommer vikariera på matten och Per äter med klassen.
Vi åkte iväg till Staffanstorp och gick in för att kolla på utställningen. Vi hade med våra Ipads så flera av eleverna tog foton så jag kommer att sätta ihop ett bildspel så fort jag kan. Man kunde använda QR-koder för att lyssna på musiken och höra vad de olika kompositörerna berättade om sig själva. Efter att vi hade varit där så gick vi till en lekplats i närheten.
När vi kom tillbaka var det dags för lunch och rast.
Per berättade vad kriterierna var för bygget av broarna. De var indelade i grupper och skulle först göra en ritning och sen komma på ett bra namn till sin bro. När de byggde skulle de tänka på stabiliteten och på utseendet. Eleverna blev klara snabbt och jag fick gå ut för att bedöma broarna och fråga grupperna hur de hade tänkt vid bygget.
Vinnare av det bästa utseendet på sin bro var:
"Ryggraden" som hade byggts av Hjalmar, Isak, Ida och Tilde
Vinnare av det bästa namnet var:
"Dallas", gruppen hade använt de första bokstäverna på sina egna namn för att namnge sin bro. De som hade byggt denna var Denisé, Albin, Lukas och Saga.
Vinnare av den bästa stabiliteten var:
"Emforia" som hade byggts av Lovisa, Cornelia, Ben och Victor.
De andra grupperna hade också gjort ett bra arbete och dessa var:
"Playground bridge" som hade byggts av Samuel, Robert och Ellen
"Brobro" som hade byggts av Amanda, Alicia, Liam och Simon
"Breakdown" som hade byggts av Elice, Liv och Erik
Nästa veckas läxor är:
Tisdag: de ska ha översatt meningarna och kunna använda detta vid ett förhör på lektionen.
Torsdag: de ska förbättra sin text, del 2 Resan genom Sverige, med hjälp av kommentarerna som de har fått.
Fredag: de har fått en stencil med olika figurer och begrepp som de kommer få ett förhör på. De ska även ha skrivit in svaret på Ben och Liams mattekluring. De ska skriva svaret men även använda mattespråk för att berätta hur de har gått tillväga.
Ynwa Joakim
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar