Vi hade ett glostest och läste tillsammans. Eleverna fick reda på läxan till på tisdag och då ska alla ha text 1 i kapitlet "travelling". De ska kunna läsa texten, men det ska inte vara ett vanligt glostest. De fick börja skriva meningar med orden och det är dessa som de har i läxa. Elever som tyckte något ord var svårt kunde få kopiera meningen i textboken.
På svenskan fick ena gruppen gå ut och filma och den andra gruppen började skriva del 2 på resan genom Sverige. Efter rasten bytte grupperna uppgifter .
När vi började matten så såg vi på en instruktionsfilm från en skola i Stockholm som presenterade vinklar. Vi fortsatte sen att gå igenom de vanligaste geometriska figurerna triangel, kvadrat och rektangel. Tillsammans försökte vi beskriva figurerna på ett så bra sätt som möjligt för att lära sig att använda olika begrepp. De arbetade i matteboken. Jag har inte satt upp något mål för att det inte har varit så många mattelektioner denna vecka, men de får ett mål för nästa vecka istället.
Jag visade en poster från en utställning i Köpenhamn där en konstnär hade lekt med bokstäver. Från att ha gått från namnet Landau till namnet Lindekrantz i mitten och slutade med Lammhults på slutet.
Eleverna skulle göra egna posters där de fick leka med ord som de hade anknytning till och det blev många fina konstverk. Flera av eleverna redovisade sina fåglar på Voicethread också under lektionen. Under andra bildlektioner och även idag så har klassen arbetat med att göra ett memory tillsammans.
I morgon kommer klassen att ha friidrott på idrotten och de ska hoppa längdhopp och springa 400 meter.
Ynwa Joakim
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar